Główna treść strony

Wersja do wydrukuWyślij e-mailemPDF version

             Grzegorz Cessak

INFORMACJA

PREZESA URZĘDU REJESTRACJI PRODUKTÓW LECZNICZYCH,

WYROBÓW MEDYCZNYCH I PRODUKTÓW BIOBÓJCZYCH

z dnia 18 października 2021 roku

w sprawie ustawy o doręczeniach elektronicznych i zmiany ustawy Kodeks postępowania administracyjnego

 

Uprzejmie informuję, iż w  dniu 5 października 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, która ma na celu zapewnienie dominującego udziału elektronicznego obiegu dokumentów w administracji i obrocie gospodarczym. Zawarte w niej rozwiązania mają ułatwić i usprawnić kontakt między podmiotami publicznymi, a podmiotami niepublicznymi, w szczególności poprzez zapewnienie możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie wykorzystywany do korespondencji ze wszystkimi podmiotami korzystającymi z usługi.

Ustawa określa:

- zasady doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej;

- zasady i warunki świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej;

- zasady wykorzystywania kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego do wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi.

Szczegółowe informacje w przedmiocie e-doręczeń można uzyskać pod adresem:

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-doreczenia-usluga-rejestrowanego-doreczenia-elektronicznego-w-polsce

       Jednocześnie na mocy przepisów ww. ustawy o doręczeniach znowelizowany został Kodeks postepowania administracyjnego. Zwrócić należy uwagę na zmianę art. 63 KPA, w szczególności jego §1: „Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.”. Skutek w postaci pozostawienia bez rozpoznania nie dotyczy:

1) wniosków składanych w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 2176 z późn. zm.);

2) skarg i wniosków w rozumieniu działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i składania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5, poz. 46)

- pisma te mogą być wnoszone do organu za pomocą poczty elektronicznej.

      Doręczanie przez organ e-pism do czasu rozpoczęcia obowiązywania nowych przepisów o publicznych usługach (rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz usłudze hybrydowej) będzie się częściowo odbywać w oparciu przepis przejściowy tj. art. 158 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. W przepisie tym nakazuje się dalsze stosowanie dotychczasowych przepisów KPA dotyczących doręczeń (tj. art. 39, art. 391, art. 40 § 4 oraz art. 46 § 4–9 w brzmieniu sprzed nowelizacji), aż do dnia zaistnienia obowiązku stosowania nowych usług.

        Szczegółowe informacje w przedmiocie realizacji ww. regulacji w praktyce Urzędu będą dostępne w zakładkach „Pytania i odpowiedzi” poszczególnych pionów.

  Prezes Urzędu                           

Rejestracji Produktów Leczniczych,           

            Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych

/-/  Grzegorz Cessak